برخلاف تصور عموم مردم بازی های رایانه ای صرفاً وسیله ای سرگرم کننده و تفریحی نیستند و ویژگی تعاملی و تکرارپذیری، آنها را به ابزاری جدی و تأثیرگذار تبدیل کرده است. مخاطبان بازی ها در فرایند بازی علاوه بر سرگرمی، اطلاعات جدیدی در مورد اشخاص، تاریخ، جغرافیا و دیگر مسائل علمی می آموزند و مهارت های متنوعی را تمرین می کنند. جدا از این که در حالت کلی این بازی ها سلامت نوجوانان را به خطر می اندازد، قهرمان ها و ارزش های بازی و همچنین اطلاعات درون بازی می تواند به صورت هدفمند ذهن مخاطب را منحرف کند.
موسیقی با توجه به این که کدام بخش از مغز را تحریک می کند، می تواند اثرات مفید یا مخربی را به دنبال داشته باشد. جدا از این که اعتیاد به موسیقی می تواند ضعف اراده را موجب شود و کنترل احساسات و عواطف را مختل نماید، علاوه بر این، مفاهیم و سبک فکری خاصی در لا به لای موسیقی دارای کلام به عنوان پیام پنهان منتقل می گردد.